Big Data és un terme que descriu el gran volum de dades, tant estructurats com no estructurats, que inunden els negocis cada dia. Però no és la quantitat de dades que és important. El que importa amb el Big Data és el que les organitzacions fan amb les dades. Big Data es pot analitzar per obtenir idees que condueixin a millors decisions i moviments de negocis estratègics.
Quan parlem de Big Data ens referim a conjunts de dades o combinacions de conjunts de dades la grandària (volum), complexitat (variabilitat) i velocitat de creixement (velocitat) en dificulten la captura, gestió, processament o anàlisi mitjançant tecnologies i eines convencionals, com com a bases de datosrelacionales i estadístiques convencionals o paquets de visualització, dins el temps necessari perquè siguin útils.Encara que la mida utilitzat per determinar si un conjunt de dades determinat es considera Big Data no està fermament definit i segueix canviant amb el temps, la majoria dels analistes i professionals actualment es refereixen a conjunts de dades que van des 30-50 Terabytes a diversos petabytes.
La naturalesa complexa del Big Data es deu principalment a la naturalesa no estructurada de gran part de les dades generades per les tecnologies modernes, com els web logs, la identificació per radiofreqüència (RFID), els sensors incorporats en dispositius, la maquinària, els vehicles , les recerques a Internet, les xarxes socials com Facebook, ordinadors portàtils, telèfons intel·ligents i altres telèfons mòbils, dispositius GPS i registres de centres de trucades.
En la majoria dels casos, per tal d'utilitzar eficaçment el Big Data, ha de combinar-se amb dades estructurades (normalment d'una base de dades relacional) d'una aplicació comercial més convencional, com un ERP (Enterprise Resource Planning) o un CRM ( Customer Relationship Management).